آیا لیزر موهای زائد درد دارد

لیزر موهای زائد به وسیله‌ی انتشار نور عمل می‌کند. نور منتشر شده جذب رنگدانه‌ی مو (ملانین) شده و تبدیل به گرما می‌شود. گرمای ایجاد شده فولیکول مو را از بین می‌برد و مانع رشد مو می‌شود ولی نمی‌توان قاطعانه بیان کرد که لیزر موهای زائد تمامی موهای زائد بدن را نابود می‌کند. اکثر افراد هنگام انجام لیزر گرما را به صورت سوزش حس می‌کنند.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد

عوامل مؤثر بر میزان درد لیزر

هر چقدر موهای زائد زخیم‌تر و تیره‌تر باشند، درد شدیدتر می‌شود ولی این موضوع را نباید نادیده گرفت که افراد دارای این گونه موهای زائد در عوض درد بیشتر نتیجه‌ی بهتری نیز کسب می‌کنند.  به طور کلی معمولاً افرادی که پوست روشن و موی تیره دارند در مقایسه با افرادی که پوست تیره و موی روشن دارند بیشتر درد و ناراحتی را حس می‌کنند.

کاهش درد لیزر موهای زائد

غالباً با ادامه‌ی پروسه‌ی لیزر درمانی، میزان درد کاهش می‌یابد به این دلیل که موها نازک‌تر می‌شوند و فولیکول‌های مو هم کم می‌شوند. دو جلسه‌ی اول درمان بیشترین میزان درد را به همراه دارند. یکی از توصیه‌ها به افرادی قصد انجام لیزر موهای زائد بدن را دارند این است که قبل و بعد از درمان از مسکن‌ جهت کاهش درد و ناراحتی استفاده کنند. سایر روشهای کاهش درد عبارتند از:

• استفاده از پارچه‌ی آغشته به آب سرد یا کیسه‌ی یخ بعد از لیزر
  • استفاده از کرمهای ترکیبی حاوی لیدوکائین و پریلوکایین به نام EMLA یا زایلاپی و امثال آنها
  • استفاده از دستگاههای لیزر دارای سیستم‌ خنک کننده

تفاوت درد در افراد مختلف

میزان درد در افراد مختلف، با هم تفاوت دارد و این موضوع فقط وابسته به نوع پوست، ضخامت و تراکم‌ موهای ناحیه‌ی تحت درمان نیست، بلکه میزان تحمل درد متقاضیان نیز بسیار مهم است. بعضی از افراد برای هر جلسه‌ی درمانی نیاز به مصرف دارو دارند در حالی که سایر افراد بدون نیاز به دارو درمان را انجام می‌دهند.

عوارض لیزر موهای زائد

گاهی اوقات بعد از لیزر درمانی، ناحیه‌ی مورد درمان قرار گرفته، اندکی ملتهب می‌شود. التهابات معمولاً همان روز اول از بین می‌روند. لیزر درمانی بر خلاف سایر روشهای درمانی منجر به عوارضی از جمله جوش‌های پوستی، موهای زیر پوستی و زخم‌های سطحی نمی‌شود.