التهاب اگزمایی

التهاب حاد

ممکن است یک پلاک قرمز، سطحی و خارش دار به طور ناگهانی بروی ساق ظاهر شود . این فرآیند حاد می تواند التهاب اگزمایی، سلولیت و یا هردو باشد که طی آن ترشح اگزودا و دلمه نیز ظاهر می شوند. بثورات وزیکولر در کف دست ها، تنه و یا اندام ها گاهی با این التهاب همراه است. التهاب با آنتی بیوتیک ها سیستمیک، کمپرس های مرطوب و استروئیدهای موضعی گروه V برطرف می شود . پیش از وقوع خشکی پوست بیش از حد، کمپرس های مرطوب را باید قطع کرد. با بهبود محل اولیه، بثورات وزیکولر نیز خود بخود برطرف می گردد.

التهاب اگزمایی

التهاب تحت حاد

التهاب تحت حاد معمولا در فصل زمستان ، بیشتر در نواحی ساق پاها ، مشاهده می شود. قهوه ای شدن رنگ پوست ( هموسیدرین) ممکن است به کندی در عرض چند ماه ظاهر شده باشد . پیگمان مسبب این تغییر رنگ، آهن است که بدنبال انهدام گلبول های قرمز، که به علت افزایش فشار هیدروستاتیک به بیرون از ورید ها نشت کرده اند برجای می ماند. خارندن ابتداموجب التهاب اگزمایی تحت حاد و سپس مزمن می گردد. تلاش برای خود درمانی با لوسینون های خشک کننده ( کالامین ) یا موادی که توان حساسیت زایی دارند ( از قبیل داروهای موضعی حاوی نئومایسین، موجب تشدید و طولانی شدن التهاب می گردد.

التهاب مزمن

حملات عود کننده التهاب، نهایتا ناحیه ای را که سیستم عروقی ناچیز دارد تضعیف می کنند و بدین ترتیب، بیماری شکل مزمن و عود کننده می یابد.

تظاهر نمادین این نوع التهاب، یک پلاک قرمز و سیانوتیک در پوست از جمله پوست ساق پا است. فیبروز متعاقب التهاب مزمن نیز منجر به ضخیم شدگی دائمی پوست می گردد. در این نواحی که بطور برگشت ناپذیری تغییر یافته اند، سطح پوست ممکن است در نتیجه فیبروز و استاز وریدی و لنفی، یک ظاهر ناهموار و سنگفرش مانند داشته باشد . پوست در طی دوره های خاموش، ضخیم و به رنگ قهوه ای تیره منتشر (هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب) باقی می ماند.

در صورتی که علائم فوق را مشاهده کردید حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا درمان صورت گیرد . از طریق راه های ارتباطی زیر می توانید مشاوره های لازم را از دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست و مو دریافت نمایید.

نوزده − چهارده =