بیماری برفک

برفک دهانی، به دلیل رشد قارچ های مخمری به نام کاندیدا آلبیکنز در دهان و گلو، اتفاق می افتد. این قارچ به طور طبیعی در دهان، سیستم گوارشی و سطح پوست زندگی می کند، اما در صورتی که رشد این قارچ ها به طرز غیر قابل کنترلی افزایش یابد، بیماری برفک دهانی پدیدار می گردد که به شکل برجستگی های سفید رنگ بر روی دهان و گلو مشخص می شوند.

بیماری برفک

علت بروز برفک دهانی

افزایش رشد قارچ کاندیدا در پی بیماری، بارداری، مصرف داروهای جدید و یا تغییر در سیستم ایمنی بدن، از جمله دلایل بروز این بیماری هستند. این بیماری در کودکان و نوزادان تازه متولد شده بیشتر شایع می باشد و در صورتی که منجر به بروز مشکلات تغذیه ای و یا کاهش وزن کودک شود، می تواند جای نگرانی داشته باشد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض عفونت قارچی و برفک هستند. برخی عواملی که احتمال ابتلا به برفک دهانی را افزایش می دهند، عبارتند از:

• دیابت کنترل نشده، ایدز، سرطان و یا خشکی دهان
  • مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای کورتونی، داروهای شیمی درمانی
  • استرس

آیا بیماری برفک مسری است؟

برفک، بیماری مسری نیست، اما می تواند از طریق بوسیدن به دیگران منتقل شود و به سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد.

علائم و نشانه های برفک دهانی

برجستگی های سفید و خاکستری رنگ بر روی دهان، حلق و گلو، از بارزترین علائم بیماری برفک می باشد. بافت زیر این برجستگی ها اغلب قرمز و ملتهب است. برخی دیگر علائم و نشانه ها عبارتند از:

• سفید شدن زبان
  • چسبیدن مواد غذایی به انتهای گلو
  • خشک شدن دهان
  • بد مزه شدن دهان

تشخیص برفک دهانی

جهت تشخیص برفک دهانی، متخصص پوست ابتدا به بررسی دهان و گلو و هم چنین برجستگی ها می پردازد. در برخی موارد، جهت تشخیص قطعی، بیوپسی از برجستگی نیز انجام می شود، تا در آزمایشگاه بررسی های دقیق تری صورت گیرد.

دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی مشکلات پوستی می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02188192808 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان برفک دهانی

درمان برفک درمانی، بر اساس سن و شرایط جسمانی فرد تعیین می شود. هدف از درمان، پیشگیری از رشد و پخش شدن قارچ ها می باشد. با شروع درمان، شاهد بهبود شرایط خواهید بود، در صورتی که دوره درمان کامل طی شود، دیگر نشانه ای از برجستگی و برفک، وجود نخواهد داشت.

نیاستین و مایکونازول، از جمله داروهای ضد قارچی هستند که در درمان بیماری برفک، تجویز می شوند.

برخی درمان های خانگی عبارتند از:

• مسواک زدن
  • عدم استفاده از دهان شو
  • شست و شوی دهان با آب نمک
  • مصرف ماست و لبنیات همزمان با مصرف آنتی بیوتیک

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص پوست و مو مراجعه نمایید .