بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس

بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس یکی از علل شایع مراجعین به متخصصین پوست و از بیماری های مزمن پوستی می باشد که در این بیماری افراد از تیرگی پوست تنه و اندام های خود شکایت دارند. این بیماری به صورت برجستگی های قهوه ای یا خاکستری رنگ بدون خارش و در برخی موارد همراه با خارش شروع می شود و در نهایت به صورت نواحی تیره رنگ بروی بازوها، بین کتف ها و گاهی روی ران ها و سینه ها برای مدت زمان طولانی پایدار می ماند. این بیماری بیشتر در میان زنان میانسال و در قسمت فوقانی ناحیه پشت کمربه صورت لکه های تیره رنگ مشاهده می شود.

بیماری پوستی ماکولار

عوامل ایجاد بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس

علت اصلی بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس نامشخص می باشد. با این وجود عوامل زیر در به وجود آمدن این بیماری دخیل می باشند:

• وراثت
  • قرار گیری طولانی مدت در مقابل نور آفتاب
  • مالش مداوم پوست
  • پوشیدن لباس های تنگ و چسبان
  • استفاده طولانی مدت از وسایل شستشوی بدن
  • تحریک پوست توسط وسایلی مانند کیسه و لیف هایی با جنس زبر
  • اگزمای آتوپیک

علائم بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس

از علائم اصلی بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس حالت تیرگی پوست می باشد که ممکن است همراه با خارش باشد. این تیرگی بیشتر در ناحیه فوقانی پشت کمر مشاهده می شود که اکثرا قرینه و دو طرفه می باشد اما در برخی موارد ممکن است سایر نواحی مانند گردن، بازوها و سینه را نیز گرفتار کند.

درمان بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس

تشخیص این بیمار در غالب موارد، بر اساس علائم بالینی توسط دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست و مو صورت می گیرد.

بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس نیازمند درمان طولانی مدت می باشد. درمان خارش بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس معمولاً توسط ترکیبات موضعی و خوراکی با آنتی هیستامین و کورتیکواستروئیدهای موضعی (جهت کاهش التهاب و خارش ) می باشد.و برای درمان لکه های تیره این بیماری از ترکیبات بی رنگ کننده پوست و در برخی موارد از لیزر استفاده می شود. استفاده از ترکیبات بی رنگ کننده پوست اغلب ناامید کننده و همراه با احتمال عود می باشد. در صورتی که برای درمان بیماری پوستی ماکولار، لیزر مورده استفاد قرار گرفته باشد ابتدا باید قسمتی از پوست به صورت ازمایشی تست شود و در صورت پاسخ مناسب درمان ادامه یابد.افراد مبتلا به بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوزيس باید از دستکاری و خاراندان نواحی مبتلا به این بیماری جدا خودداری نمایند

منتظرنظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر تمیزی فر متخصص پوست