بیماری پوستی پسوريازيس يا صدف یک بیماری شایع پوستی است که با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست، موجب بوجود آمدن تکه های نقره ای خشک و ضخیم و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند و با خارش همراه است می شود.این تکه ها بیشتر در نواحی اطراف پوست سر، زانو و آرنج مشاهده می شود. این بیماری موجب می شود که سلول های پوستی با سرعت زیادی تکثیر شوند و بروی سطح پوست تجمع کنند. هدف اصلی در درمان بیماری پسوريازيس يا صدف متوقف کردن روند سریع رشد سلول‌های پوستی است.

علایم بیماری پوستی پسوریازیس

• پوست ترک خورده و خشک که ممکن است با خون ریزی همراه باشد
  • مشاهده تکه های قرمز خشک و ضخیم بروی پوست که این تکه ها با فلس های نقره ای پوشیده شده است
  • سوزش،خارش بروی نقاطی از پوست
  • نقاط کوچک پوسته پوسته شده که معمولا در کودکان دیده می شود.
  • متورم و سفت شدن مفاصل

تشدید کننده های پسوریازیس

عواملی که در تشدید پسوریازیس نقش دارند، عبارتند از:

• عفونت. از جمله گلو درد میکروبی و یا عفونت های پوستی
  • آسیب های پوستی. مانند بریدگی، خارش و یا سوختگی های شدید و حتي حجامت
  • استرس
  • آب و هوای سرد
  • مصرف دخانیات
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • مصرف دارو ها، برای مثال، مصرف لیتیوم که در درمان بیماری های روانی، تجویز می شوند، داروهای کورتونی خوراكي يا تزريقي، بعضي داروهای کاهنده فشار خون، و یا داروهای ضد مالاریا. امروزه محققین، ژن های مرتبط با پسوریازیس را کشف کرده اند، اما عوامل محیطی  مانتد مواردي كه ذكر شد نیز در پسوریازیس نقش دارند.

پسوریازیس پوست سر

انواع بیماری پوستی پسوریازیس

• پسوریازیس پلاکی
    پسوریازیس پلاکی، شایع ترین فرم پسوریازیس است که منجر به جراحات و زخم های قرمز و خشک به همراه شوره های نقره ای رنگ می شود. این پلاک ها معمولا با خارش همراه بوده و در هر قسمتی از بدن می تواند دیده شود، مخصوصا در نواحي روي مفاصل.
  • پسوریازیس ناخنی
    پسوریازیس ناخنی در ناحیه ناخن دست و هم چنین ناخن های پا نیز دیده می شود. که باعث رشد غیر عادی و تغییر رنگ ناخن ها، می شود. در برخی موارد، ناخن هایی که دچار پسوریازیس می شوند، از بستر ناخن جدا می شوند.
  • پسوریازیس پوست سر
    این نوع پسوریازیس، یا قرمزی و خارش در پوست فرق سر همراه می باشد. برخی افراد، در پوست مرده موی خود، پوسته هایی ضخيم را مشاهده می کنند، به خصوس بعد از خارش فرق سر.
  • پسوریازیس قطره ای
    این نوع پسورازیس بیشتر در کودکان و جوانان و اغلب به دنبال عفونت باکتریایی در گلو به وجود می آید. از نشانه های پسوریازیس قطره ای می توان به وجود نقاط کوچک و قطره ای شکل بر روی قفسه سینه، پا و فرق سر اشاره کرد.
  • پسوریازیس معکوس
    این نوع پسوریازیس، بیشتر در نواحی زیر بغل، زیر سینه ها، کشاله ران و اطراف ناحیه تناسلی دیده می شود و التهاب پوستی این نواحی را به دنبال دارد. عفونت های قارچی، پسوریازیس معکوس را شدت می بخشند، و با مالش و عرق کردن نیز بدتر می شوند.
  • پسوریازیس اريترودرميك
    پسوریازیس منتشر يا اريترودرميك بصورت قرمزي منتشر قسمت عمده پوست، ديده می شود و به سرعت پخش می شود. این نوع پسوریازیس، می تواند منجر به تب، خارش های شدید و اسهال نیز شود.

علل پسوریازیس

علل پسوریازیس، هنوز کاملا مشخص نیست، اما در هر حال این بیماری پوستی مربوط به مشکل سیستم ایمنی با سلول های بدن شماست. به خصوص گلبول های سفید خون که لنفوسیت T و یا T-cell نام دارند. این لنفوسیت ها، با حرکات در بدن، اجسام بیگانه، مانند ویروس ها و باکتری ها را شناسایی کرده و با آن ها مقابله می کنند. در صورت وجود پسوریازیس، T-cellها به سلول های سالم پوست حمله می کنند. T-cellها، سایر واکنش های ایمنی را نیز شدت می دهند، و موجب اتساع رگ های خونی در پوست و اطراف پلاک ها می شوند.

درمان بیماری پسوريازيس يا صدف

راه های درمانی بسیاری برای بیماری پسوریازیس وجود دارد مانند : داروهای بیولوژیک، داروهای سیستمیک، فتوتراپی یا نور درمانی، درمان با لیزرو داروهای خوراکی و موضعی . درمان با داروهای خوراکی موجب بهبود علائم بیماری پسوریازیس از طریق مهار مولکول‌های خاص مرتبط با التهاب می‌شود.دکتر بنفشه تمیزی فر در خصوص درمان این بیماری راهنمایی و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

منتظرنظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر تمیزی فر متخصص پوست