بیماری گال

بیماری گال، بیماری پوستی است که توسط یک مایت به نام سارکوپتس اسکابیا ایجاد می شود و با علائمی مانند خارش و قرمزی سطح پوست همراه می باشد . جالب است بدانید که این مایت ها می توانند برای ماه ها بر روی پوست زندگی کنند، تکثیر شوند، همان جا پنهان شوند و تخم بگذارند .

بیماری گال

علائم و نشانه های بیماری گال

علائم و نشانه های بیماری گال، 6 هفته بعد از اولین تماس با اسکابیا ظاهر می شوند . علائم در افرادی که در گذشته با این مایت تماس داشته اند، پیشرفت سریع تری خواهد داشت . قرمزی و خارشی که در طول شب تشدید می یابد، از بارزترین علائم این بیماری است .

خاراندن بیش از حد پوست می تواند منجر به عفونی شدن ناحیه شود . در صورت بروز چنین حالتی، مصرف آنتی بیوتیک برای فرد در نظر گرفته می شود. قسمت هایی که بیشتر مورد هجوم اسکابیاها قرار می گیرند، عبارتند از:

• مچ دست
  • آرنج
  • زیر بغل
  • نوک سینه
  • آلت تناسلی
  • مناطق ما بین انگشتان

آیا بیماری گال مسری است؟

بله، متاسفانه این بیماری واگیر دارد، و می تواند به طرق زیر منتقل شود:

• تماس های پوستی، مانند دست دادن
  • تماس های جنسی
  • استفاده از لباس و حوله مشترک، اگر یکی از افراد ناقل اسکابیا باشد

از آن جایی که بیماری گال، به سرعت از طریق تماس پوستی و فیزیکی انتقال می یابد، در نتیجه، اعضای خانواده، دوستان و نزدیکان فرد مبتلا، بسیار در معرض ابتلا به این بیماری می باشند . احتمال شیوع و واگیر این بیماری در اماکن عمومی، مانند مدرسه و بیمارستان بسیار بالا می باشد .

تشخیص بیماری گال

جهت تشخیص بیماری گال، متخصص پوست ابتدا به بررسی مناطق درگیر در پوست می پردازد . گاهی اوقات لازم است تا مایت ها توسط سوزن از روی پوست برداشته شوند . در صورتی که مایت به راحتی پیدا نشود، نمونه ای از یک بخش کوچک پوست گرفته، و زیر میکروسکوپ بررسی می شود .

بیماری گال، بیماری پوستی است که توسط یک مایت به نام سارکوپتس اسکابیا ایجاد می شود و با علائمی مانند خارش و قرمزی سطح پوست همراه می باشد. دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی مشکلات پوستی می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02188192808 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان بیماری گال

چون این یک بیماری خیلی خارش دار است ممکن است به عنوان آلرژی های پوستی یا درماتیت پوستی مدت های طولانی تحت درمان قرار بگیرد در حالی که به اشتباه تشخیص داده شود . بنابراین اگر خارش طولانی دارید که به درمان های معمولی جواب نداده است حتما به گال فکر کنید .

مصرف کرم، پماد و لوسیون های مخصوص ضد مایت و از بین برنده مایت، از جمله روش های درمانی بیماری گال هستند که بایستی بر روی پوست ناحیه درگیر زده شوند . بهتر است این داروها زمانی استفاده شوند که مایت ها در مرحله فعال به سر می برند.

طول دوره درمان 7 روز می باشد، و حتما هنگام مصرف به توصیه های پزشک توجه داشته باشید. شایان ذکر است که برای درمان این بیماری به متخصص پوست مراجعه کنید .

برخی دیگر روش های درمانی در تسکین علائم این بیماری عبارتند از:

• آنتی هیستامین ها، جهت کنترل علائمی مانند خارش
  • آنتی بیوتیک ها، جهت از بین بردن عفونت ناشی از خراشیده شدن پوست
  • کرم های استروئیدی، جهت تسکین التهاب و خارش

ممکن است با شروع درمان، علائم تشدید پیدا کند، اما پس از چند روز، شاهد بهبود علائم خواهید بود .

یکی از موثرترین روش ها در پیشگیری از بروز بیماری گال، عدم تماس پوستی با اشخاص ناقل اسکابیا می باشد . بهتر است از همبستر شدن با افراد ناقل، و یا استفاده از لباس های مشترک با افراد مبتلا خودداری شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین متخصص پوست و مو به ادامه مطلب مراجعه نمایید .