حساسیت به نور خورشید

برخی افراد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار حساسیت پوستی می شوند و طی این حساسیت نواحی قرمز رنگی پدید می آید که خارش دارند. شایع ترین نوع حساسیت به نور خورشید ، فوتو توکسیسیتی است. برخی افراد به صورت ارثی به نور خورشید حساسیت دارند. ولی گاهی علت این نوع حساسیت استفاده از برخی داروها و گیاهان است.

در موارد خفیف این عارضه بدون درمان خاصی بهبود می یابد. در موارد شدید بیماری با کرم استروئید یا قرص درمان می شود. افرادی که حساسیت شدیدی به نور خورشید دارند با پوشیدن لباس های محافظت کننده و دوری از نور خورشید باید از این عارضه پیشگیری کنند.

درمان آفتاب سوختگی

علائم حساسیت به نور خورشید

– قرمزی
– خارش پوست
– درد
– ایجاد برآمدگی های کوچک که به صورت نواحی قرمز رنگ در می آیند و به هم می پیوندند.
– ترک خوردگی و خونریزی از نواحی آسیب دیده
– ایجاد تاول و کهیر

این علائم تنها در نواحی که در معرض اشعه نور خورشید قرار گرفته اند پدید می آیند و معمولاً ظرف چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مواجهه با نور خورشید، تشدید می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که عکس العمل غیرطبیعی و ناراحت کننده ی پوستی مشاهده شود باید سریعاً به متخصص مراجعه شود. در موارد شدید بیماری که علائم دائمی شده اند، نیاز است که برای تشخیص تخصصی و درمان بیماری به درماتولوژیست یا متخصص پوست مراجعه شود.

دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری های پوستی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02188192808 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علت و عوامل حساسیت به نور خورشید

برخی دارو ها و مواد شیمیایی می توانند شرایط را برای این نوع وضعیت پوستی مساعد کنند. البته تا کنون علت اصلی حساسیت به نور خورشید مشخص نشده است ولی مسائل ژنتیکی نقش مهمی را در این نوع حساسیت پوستی ایفا می کند.

در زیر به برخی از عوامل و فاکتورهای خطر زا برای حساسیت به نور خورشید می پردازیم:

– نژاد – این نوع حساسیت در افراد سفید پوست بیشتر دیده می شود.
– برخی مواد شیمیایی در کرم ها و برخورد اشعه آفتاب به این مواد شیمیایی ( برای مثال برخی مواد عطری که در کرم ها استفاده می شود می تواند این حساسیت را به وجود آورند)
– استفاده از برخی داروها و آنتی بیوتیک ها و مسکن ها مانند کتوپروفن
– برخی بیماری های پوستی دیگر مانند درماتیت
– وجود فردی مبتلا به این بیماری در خانواده

درمان حساسیت به نور خورشید

نوع درمان بستگی به علت ایجاد حساسیت دارد. در موارد خفیف بیماری به مرور و ظرف چند روز بر طرف می شود. در موارد شدید تر با دارودرمانی و مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و پردنیزون می توان به درمان بیماری پرداخت.

نتیجه گیری

بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد حساسیت به نور خورشید به علل مختلفی بروز می کند که برای درمان بیماری باید در ابتدا دلیل بیماری را تشخیص داد. همچنین شدت بیماری در انتخاب گزینه درمانی تاثیر دارد . در موارد شدید بیماری باید سریعاً به پزشک مراجعه شود و بهترین روش درمانی انتخاب گردد.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sun-allergy/diagnosis-treatment/drc-20378082

هشت + 18 =