درماتومیوزیت

درماتومیوزیت، بیماری التهابی نادری است که با علائمی همچون راش های پوستی، و ضعف و التهاب عضلانی همراه می باشد. این عارضه پوستی در کودکان و بزرگسالان مشاهده می شود. با این که درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما علائم قابل کنترل خواهند بود.

درماتومیوزیت

علت بیماری درماتومیوزیت

علت اصلی بروز درماتومیوزیت، به طور قطعی مشخص نیست. اما این عارضه پوستی تا حد زیادی مشابه بیماری اتوایمیون است که در آن، سیستم ایمنی بدن، سلول های سالم را مورد هدف قرار می دهد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به عنوان مثال مبتلا به سرطان هستند، بیشتر در معرض ابتلا به درماتومیوزیت قرار دارند.

امکان ابتلا به درماتومیوزیت، برای هر فردی وجود دارد، اما این عارضه در بزرگسالان بین چهل تا شصت سال، و کودکان بین پنج تا پانزده سال، بیشتر شایع می باشد.

علائم و نشانه های درماتومیوزیت

یکی از اولین نشانه های درماتومیوزیت، ظاهر شدن راش های پوستی بر روی صورت، قفسه سینه، زانو، قوزک پا و آرنج می باشد.

ضعف عضلانی، یکی دیگر از نشانه های این عارضه پوستی می باشد، که به مرور زمان شدیدتر نیز خواهد شد. این احساس ضعف معمولا از نواحی مانند گردن، بازوها و ران ها شروع، و سپس در دو سمت بدن احساس می شود.

• درد عضلانی
  • مشکلات بلع
  • مشکلات ریوی
  • خستگی و تب
  • کاهش وزن
درماتومیوزیت، بیماری التهابی نادری است که با علائمی همچون راش های پوستی، و ضعف و التهاب عضلانی همراه می باشد. دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی مشکلات پوستی می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02188192808 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

از دیگر علائم و نشانه های بیماری درماتومیوزیت می باشد.

مشکلات پوستی و ضعف عضلانی ناشی از این عارضه می تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

• مشکلات تنفسی
  • عفونت ریوی
  • سوء تغذیه و کاهش وزن

تشخیص درماتومیوزیت

جهت تشخیص درماتومیوزیت، ابتدا متخصص پوست به بررسی علائم موجود و سابقه پزشکی فرد می پردازد، و سپس معاینات فیزیکی را انجام می دهد. وجود راش های پوستی واضح بر روی پوست، تشخیص این عارضه را راحت تر کرده است. برخی دیگر روش های تشخیصی عبارتند از:

• الکترومیوگرافی (نوار عصب و عضله) جهت ثبت تغییرات الکتریکی عصب و عضله
  • آزمایش خون و بررسی سطح هورمون ها و آنزیم ها
  • بیوپسی از پوست، جهت بررسی تغییرات ایجاد شده بر روی پوست

درمان لک با لیزر

درمان درماتومیوزیت

هدف از درمان درماتومیوزیت، بهبود راش ها و ضعف عضلانی می باشد.

استفاده از داروهای کورتونی مانند پردنیزون، و مالیدن آن ها بر روی پوست، از جمله روش هایی است که به کاهش التهاب پوست کمک می کنند. در بسیاری از بیماران، به خصوص کودکان، یک دوره درمان، به رفع علائم کمک می کند.

مصرف بیش از حد این قبیل داروها می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، به همین خاطر، مصرف طولانی مدت آن ها توصیه نمی شود. در صورت رفع کامل علائم، بهتر است مصرف دارو قطع شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص پوست و مو مراجعه نمایید .