درماتیت آتوپیک یا اگزما چه خطراتی دارد؟

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یا اگزما به معنای قرمز شدن و خارش پوست می باشد. این مورد در کودکان متداول بوده ولی در هر سنی می تواند بروز کند. درماتیت آتوپیک به صورت مزمن و بلند مدت فرد را درگیر کرده و گاه و بیگاه به صورت حاد بروز می کند. امکان دارد این بیماری همراه با آسم یا تب یونجه همراه باشد. تب یونجه به معنای حساسیت های فصلی و آلرژی های تنفسی شامل آبریزش بینی می باشد.

هیچ درمانی برای درماتیت آتوپیک یافت نشده ولی درمان ها و مراقت هایی برای رهایی از خارش پوست و جلوگیری از آسیب به پوست وجود دارد. از جمله موارد مراقبتی می توان به پرهیز از صابون ها و مواد شوینده قوی، مرطوب کردن مداوم پوست و استفاده از کرم ها و پماد های مخصوص اشاره کرد.

علائم درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یا اگزما علائم و نشانه های مختلفی دارد که در هر فرد به طریقی بروز می کنند. در زیر به این علائم می پردازیم:

– خشکی پوست

– خارش و تشدید خارش در شب هنگام

– ایجاد نواحی قرمز و قهوه ای – خاکستری بر روی پوست ، مخصوصاً بر روی دست ها، پا ها ، قوزک پا ، مچ دست، گردن ، بالای قفسه سینه ، پلک ها ، در نواحی خم شدن بازو ، زانو و در سر و صورت نوزادان

– ضخامت، ترک و پوسته پوسته شدن پوست

– برآمدگی هایی که حاوی مایع (vesicle یا تاول های ریز) بوده و بر روی پوست ایجاد می شوند.

– پوست حساس و متورم در نتیجه خاراندن

درماتیت آتوپیک در اغلب مواقع قبل از 5 سالگی خود را نشان می دهد و تا دوران بلوغ و بزرگسالی ادامه خواهد داشت. علائم این بیماری در مواقعی تشدید می شود و در مواقعی به طور کلی از بین می رود.

درماتیت آتوپیک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

– وضعیت دردناک و ناراحت کننده ای برای بیمار پیش آمده که بر روند خوابیدن و فعالیت های روزمره فرد تاثیر می گذارد.
– بروز عفونت پوستی – در صورت مشاهده نواحی قرمز ، چرکی و زرد رنگ
– علاوه بر انجام مراقت های لازم و استفاده از کرم های معمول، علائم کاهش نیابند.
در صورتی که فرزندتان مبتلا به درماتیت آتوپیک بوده و نواحی اگزما عفونی شده باشد و همراه با تب باشد، سریعاً به پزشک مراجعه گردد.

علت درماتیت آتوپیک

پوست سالم رطوبت را در خود نگاه می دارد و ازباکتری ها، مواد آلرژی زا و حساسیت زا پوست را محافظت می کند. اگزما یک ژن مخصوص دارد که در برخی افراد این ژن وجود دارد. در صورت وجود این ژن، فرد توسط فاکتورهای زیست محیطی و مواد آلرژی زا و حساسیت زا به این بیمرای دچار می شود. در برخی کودکان آلرژی غذایی می تواند نقشی اساسی در اگزما ایفا کند.
فاکتور مهم در این بیماری سابقه درماتیت آتوپیک، آلرژی، تب یونجه و آسم در اعضای خانواده می باشد.

درماتیت آتوپیک یا اگزما به معنای قرمز شدن و خارش پوست می باشد. این مورد در کودکان متداول بوده ولی در هر سنی می تواند بروز کند. دکتر بنفشه تمیزی فر متخصص پوست با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری های پوستی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02188192808 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پیشگیری از درماتیت آتوپیک

برای پیشگیری از اگزما موارد زیر رعایت گردد:

– مرطوب کردن پوست دو بار در روز
– حمام آب گرم به جای آب داغ و در مدت زمان کوتاه تر حداکثر 10 تا 15 دقیقه
– استفاده از صابون ها و مواد شوینده ملایم
– خشک کردن پوست با ملایمت و با حوله ای لطیف
– بعد از حمام، استفاده از کرم مرطوب کننده زمانی که پوست هنوز کمی مرطوب است

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/atopic-dermatitis-eczema/symptoms-causes/syc-20353273