هر پس زوستر

هرپس زوستر یا زونا یک عفونت ویروسی جلدی است که عموما پوست یک درماتوم منفرد را درگیر می سازد و در طول زندگی 10% تا 20% همه مردم اتفاق می افتد . مردم در همه سنین مبتلا می شوند . این بیماری در افراد جوان نیز دیده می شود ، اما بروز آن با افزایش سن بیشتر می گردد.

هر پس زوستر

احتمال وجود بدخیمی زمینه ای یا نقص ایمنی مخصوصن در بیماران جوان مبتلا به زوستر بیشتر از سایرین است.
زوستر ممکن است زودرسترین علامت بالینی پیشرفت سندرم نقص ایمنی اکتسابی AIDS در افراد پرخطر باشد .

زوستر در نتیجه فعالیت مجدد ویروس واریسلا- که به هنگام یک دوره قبلی آبله مرغان وارد اعصاب جلدی گردیده به گانگلیون ریشه پشتی مهاجرت کرده و در یک حالت نهفته باقی مانده بود ایجاد می شود .

سن، داروهای سرکوب کننده ایمنی ، لنفوم، خستگی ، آشفتگی های روانی و درمان با اشعه در فعال سازی مجدد ویروس دخیل دانسته شده اند ، که بدنبال آن ویروس در طول عصب حسی به طرف پایین مهاجرت می کند و پوست را آلوده می سازد. بعضی از بیماران ( مخصوصا کودکان دچار زوستر ) هیچ سابقه ای از آبله مرغان ندارند . در این افراد آبله مرغان بصورت خیلی خفیف یا ساب کلینیکال اتفاق افتاده بوده است.

تظاهرات بالینی

درد قبل از بروز بثورات ، خارش یا سوزش که عموما به یک درماتوم محدود هستند ، 4 تا 5 روز قبل از بثورات ایجاد می شوند . دوره های طول کشیده درد 7 تا 100 روز نیز گزارش شده است .

این درد ممکن است به درد های ریوی یا کلیوی، سکته قلبی، بیماری های شکمی یا سردرد میگرنی شباهت داشته باشد و تا هنگامی که پیدایش بثورات مشخص کننده ، بیماری را آشکار نماید ، ممکن است یک مشکل تشخیصی دشوار برای پزشک ایجاد نماید . حساسیت قبل از بروز بثورات یا هیپرستزی در محدوده درماتوم ، علامتی مفید برای پیش بینی است .
Zoster sine herpete به نورآلرژی سگمنتال بدون بثورات جلدی اطلاق می شود و وضعیتی نادر است . علائم عمومی شامل تب، سردرد و بی قراری ، ممکن است چندین روز قبل از پیدایش بثورات ، پدیدار شوند . درد سگمنتال و علائم عمومی با ظاهر شدن بثورات تدریجا فروکش می کند . نشانه های مقدماتی ، مخصوصا در کودکان ممکن است وجود نداشته باشد .

هجده − سیزده =